Sunday, December 11, 2011

kasih seorang ibu


Hari ini genap dua minggu pemergian arwah adik. AL-Fatihah

Tarikh yang cantik. 1 Muharram.
Di pagi hari, matahari masih malu2 nak keluar, aku dapat panggilan dari ibuku yang jauh di mata.

"Doakan emak selamat bersalin.,air ketumban dah pecah nie. Mak takut." pukul 8 mak kol.

huh,.dah 12 orang anak tak pernah mak takut macam nie.Aku dalam mamai-mamai tadah tangan mohon kepada yang Esa semoga emak dan bakal adik aku selamat. Puuupps,,aku tertido balik. Tak sampai setengah jam aku dapat panggilan dari abang pulak.

"wada,adik tak selamat meninggal dalam perut.."
"hah,,yee..aku taw." mamai lagi aku jawab.

seminit kemudian baru otak aku berfungsi.terbeliak mata aku,terus terjaga.
"innallilah..." sebak datang.

Aku terjun dari katil ambil tuala,barang mandi kabut gi mandi. Terus pack barang dan on the spot pergi stesyen bas. Naik je bas yang ada timetu,,asal balik KL. Pakcik2 kat stesyen pelik,,semua orang baru nak balik uitm,aku pulak nak balik.hmmm..

6 jam perjalanan dari terengganu ke KL,mataku tak pernah nak lelap. Sedih. Sebak. Risaukan mak punya pasal. Pada masa yang sama abang pertama aku kat Penang. Dia pown bergegas balik sama macam aku.

Tepat pukul 4.30 petang aku sampai. Terus pergi jumpa emak kat Klinik. sampai sana baby still dalam perut emak. Tak boleh nak keluar. dan disebabkan baby tu dah tak bernyawa emak terpaksa guna effort emak sendiri untuk keluarkannya. Plus baby tue songsang sampaikan memerlukan 4 orang doktor untuk mengeluarkannya. Aku setia di sebelah emak dengan muka emak yang pucat dan keletihan.


Aku menyaksikan segala perit dan payah nye seorang ibu melahirkan anak,. :'(
dan tepat 7.30 malam baby selamat dikeluarkan. Emak sedikit pown tak mengeluarkan air mata. Emak redha segalanya. Aku pulak yang meleleh airmata. terasa betapa susah nya melahirkan anak.



Dalam kepenatan emak sempat bertanya kat aku
" ko berani ke nak beranak??"
errkk,,aku terkelu..taktaw nak jawab apa. dan aku biarkan je soklan tu berlaluu pergi sehinggalah mak terlena. Dalam lena mak,,muka mak berkerut-kerut. rupanya mak still trauma lagi. Sabar yee mak. :'(


Dan keesokan paginya, terus kebumikan arwah adik. Di saat kali terakhir kami sekeluarga dapat menatapnya, kami rasa bagaikan arwah adik pernah hidup bersama kami dan kami bagaikan tak rela permergiaanya. Tapi satu je pasti ada hikmah di setiap kejadian. Arwah adik akan tunggu emak di pintu syurga. Yakinlah emak.




~AL-FATIHAH...

No comments:

Post a Comment